![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 14:00 ч.
Лондонският Уест Енд ще посрещне любимия перуански мечок, като репетициите за световната премиера на мюзикъла ПАДИНГТЪН. Продюсърските компании Соня Ф ...
|
![]()
Авансцена
Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетатаАвторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно текат отпадъци.
Виолета Караянева
| 11 Септември 2025, 09:42 ч.
![]()
На слънчев августовски ден в Женева, докато дипломатите се бореха с тежките преговори в ООН, пред тяхното здание се появи нещо, което не можеше да бъде пренебрегнато. Гигантска фигура, седнала в поза, позната от Роденовия "Мислител", но създадена от рециклиран пластмасов отпадък, привличаше вниманието на всички. Тази скулптура, наречена "Товарът на Мислителя", е не само произведение на изкуството, а и силен символ на съжаление и предупреждение за бъдещето на планетата. Авторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Той превръща отпадъка в зрелищни инсталации, които се появяват на световни форуми и конференции, където се решават съдбите на климата и околната среда. За Вон Вонг изкуството е мощен инструмент за пробуждане на съзнанието и емоциите, които да мотивират действия. Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Тогава той се обръща към фотографията и изкуството, които му дават възможност да съчетае технологиите и визията си за по-добър свят. Постепенно, с помощта на NGO-та и доброволци, той започва да създава произведения, които не просто впечатляват, а и изискват размисъл. Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно "текат" отпадъци. Всяко произведение носи послание за опасностите от замърсяването и бездействието. В Женева, например, скулптурата му се превърна в жив символ на забавянето и бездействието в преговорите за пластмасовия договор. Тази работа е и политическа, и емоционална. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък към скулптурата, символизирайки нарастващата цена на бездействието. Вона Вонг подчертава, че целта му не е да упреква, а да напомни за важността на здравето, достойнството и бъдещето на човечеството. Той вярва, че изкуството може да събуди емоции, които фактите не винаги успяват. Въпреки че пластмасата е неговият най-видим материал, Вон Вонг вижда работата си като част от по-широка борба за климатична справедливост. Той е снимал торнадо, за да покаже хаоса на климатичните промени, и е създавал подводни фотографии с акули, за да привлече вниманието към изчезването на биоразнообразието. Всяка инсталация е опит да свърже ежедневния отпадък с глобалните последици. В Женева, скулптурата му стана символ на забавянето и бездействието. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък, което я правеше все по-тежка и тежка – метафора за преговорите, които се проточиха без резултат. Тази работа получи международно признание, като събра милиарди впечатления и привлече вниманието на корпорации като Юнилевър. Вон Вонг е убеден, че изкуството може да обедини хората и да създаде промяна. Той не се стреми да упреква, а да напомни за по-голямата картина – здравето на планетата и бъдещето на децата ни. Вярва, че всеки трябва да поеме своята роля, защото няма единствено решение, а колективни усилия. Въпреки трудностите и временната природа на инсталациите, той продължава напред. За него няма алтернатива – трябва да се борим, да не гледаме безучастно. Изкуството му е начин да се напомня, че все още има какво да спасим, ако действаме сега. В крайна сметка, неговите произведения са не просто скулптури, а паметници на нашето време – напомняне за това, което сме загубили и за това, което все още можем да запазим.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Николаос Цитиридис разказва за инцидента с магарето, което се изходи върху бюрото му
|
![]() |
Дейвид Гилмър изрази интерес към виртуално шоу в Лас Вегас Sphere
|
![]() |
Джъстин Хоукинс критикува Yungblud за почит към Оззи Осбърн на MTV Awards
|
![]() |
Андреа с новата си кола - символ на успех и лукс
|
![]() |
Споразумение по делото за Degrassi: Whatever It Takes позволява премиерата на филма в Торонто
|
![]() |

Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |

Световната премиера на мюзикъла ПАДИНГТЪН в Уест Енд
|
![]() |
Ваня Кръстева рисува портрет на Лили Иванова в София
|
![]() |
Виктор Русинов и Иво Русинов преодоляват дългогодишната дистанция
|
![]() |
Николаос Цитиридис разказва за инцидента с магарето, което се изходи върху бюрото му
|
![]() |
Аня Пенчева изненадва с новата си роля на чистачка в театралната постановка „Код жълто“
|
![]() |